Personeel Werven in een Tijd van Schaarste op de Arbeidsmark

Personeelstekorten oplossen? Lees hoe je met social media en targeting van latente kandidaten je wervingsstrategie kunt versterken!

Hoe je de juiste kandidaten aantrekt in tijden van personeelstekorten

In een tijd waarin personeelstekorten bijna elke sector raken, staan bedrijven voor een flinke uitdaging. Hoe trek je de juiste kandidaten aan voor jouw openstaande vacatures? Hieronder laten we je zien hoe je efficiënt de juiste medewerkers vindt, zelfs wanneer de concurrentie hevig is.

De impact van personeelstekort

Personeelstekorten kunnen nadelige gevolgen hebben voor je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Verhoogde werkdruk: Je huidige werknemers moeten harder werken.
  • Verminderde klanttevredenheid: Minder personeel betekent vaak mindere resultaten voor klanten.
  • Belemmerde bedrijfsgroei: Groei wordt moeilijk als er niet genoeg handen zijn om het werk te doen.
  • Dalende omzet/winst: Minder personeel kan leiden tot minder inkomsten.

De oplossing is slim werven

Ondanks deze uitdagingen is het mogelijk om je vacatures vervuld te krijgen. Het gaat erom niet alleen actieve werkzoekenden (zo'n 10% van de arbeidsmarkt) aan te spreken, maar ook de latente baanzoekers die openstaan voor nieuwe kansen.

Veelgebruikte wervingsmethodes

De meeste bedrijven gebruiken de volgende methodes:

  • Online vacaturebanken: Effectief, maar je vacature staat naast die van de concurrent.
  • Social media posts: Bereiken vaak een beperkte groep, meestal alleen je eigen volgers.
  • Koud benaderen via LinkedIn: Kan effectief zijn, maar is tijdrovend en soms onaangenaam.

Onze aanpak

Als social-first agency gebruiken wij social media om personeel te werven. Dit doen we niet alleen met organische posts, maar ook met betaalde advertenties. Met gerichte advertenties promoten we specifieke vacatures en bereiken we zowel actieve als passieve kandidaten.

Advertenties op platforms zoals Facebook en Instagram stellen ons in staat om vrijwel de gehele arbeidsmarkt te bereiken. Deze platforms hebben samen meer dan tien miljoen gebruikers in Nederland en bieden de mogelijkheid om advertenties te richten op specifieke demografische en geografische doelgroepen.

Bij onze campagnes gebruiken we een laagdrempelig aanmeldformulier. Aangezien we vooral latente baanzoekers bereiken, vragen we in eerste instantie niet om een cv en motivatiebrief. Wel stellen we kwalificerende vragen die eenvoudig met ja of nee te beantwoorden zijn.

Opvolging van de sollicitanten

De opvolging van sollicitanten is net zo belangrijk als de werving zelf! We sturen sollicitanten direct door naar de gewenste mailbox en adviseren onze members altijd de tool Privyr te gebruiken. Via deze tool krijg je een melding op je mobiele telefoon bij een nieuwe aanmelding, zodat je de sollicitanten direct kunt benaderen. Hoe sneller de benadering, hoe groter de kans dat de sollicitant op gesprek komt.

Daarnaast kun je instellen dat sollicitanten een automatische bevestigingsmail ontvangen, waarin je bijvoorbeeld om een cv kunt vragen.

Klaar om de juiste mensen aan te trekken?

Stop met tijd verspillen aan methodes die niet werken en ga voor een aanpak die resultaat oplevert. Laat ons je helpen de perfecte kandidaten te vinden, zodat jouw bedrijf kan blijven groeien.

Mark
Polstra

De ijzersterke adsmarketeer die iedere marktleider zou moeten willen hebben. De trouwe (SC Cambuur) fan die je ook aan je eigen marketingteam toe wil voegen. Lekker puh, hij is van ons!

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!