< Naar kennisbank

Zo zet je Social Media in om Personeel te Werven

Moeite met het vinden van de juiste kandidaten? Ontdek in dit artikel hoe je social media inzet in tijden van personeelstekorten en zo je team versterkt!

Voordat je overweegt een (duur) recruitmentbureau in te schakelen, raden we je eerst aan om eens een social media campagne te gaan testen om personeel te werven. Social media, en dan met name betaalde advertenties, is iets wat nog maar weinig wordt gebruikt om personeel te werven. 

De meeste bedrijven en recruiters houden nog steeds vast aan de traditionele wervingsmethodes zoals LinkedIn, Indeed en mensen koud benaderen. Maar dat is in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt meestal niet voldoende om je vacatures vervuld te krijgen. 

In dit artikel vertellen we je meer over hoe je social media kunt inzetten om personeel te werven!

Waarom werkt werven via social media eigenlijk zo goed? 

Via social media kun je bijna de gehele arbeidsmarkt bereiken; wie zit er tegenwoordig niet op social media? Vooral de platformen Facebook gecombineerd met Instagram zijn krachtige kanalen om je campagne op uit te gooien, hier zitten dagelijks namelijk meer dan 10 miljoen mensen op. Daarbij bieden deze platformen de mogelijkheid om advertenties te richten op specifieke demografische en geografische doelgroepen.

De targeting van je social media campagne 

Stel je zoekt zelfstandige loodgieter in Utrecht, dan kun je het volgende instellen als doelgroep:

  • Een straal van min. 17 kilometer om Utrecht waar je de advertentie in wilt laten zien.
  • Mensen die interesse in mechanische techniek of elektrotechniek.
  • En moet ook voldoen aan mensen die interesse hebben in zelfstandig ondernemen of freelancen bijvoorbeeld.

Maar let wel: De targeting van je campagnes gaat steeds meer in de content zitten. Meta heeft zoveel data van haar gebruikers, dat het algoritme steeds beter wordt en het de juiste content automatisch aan de juiste mensen laat zien.

Dit betekent dat je de doelgroep ook heel breed kunt houden, door bijvoorbeeld alleen een regio in te stellen en het verder aan Meta over te laten om de juiste mensen te bereiken met je advertentie.
De advertenties van de campagne

Een aantal stappen die wij zelf volgen: 

  1. De algemene vacaturetekst verkorten we naar max. 2200 tekens, aangezien de campagne anders niet op Instagram kan worden weergegeven. 
  2. We maken verschillende openingszinnen die de doelgroep moet aanspreken. Men ziet in eerste instantie namelijk alleen de eerste 1-2 regels van de tekst. 
  3. We maken verschillende visuals voor de vacature, die we allemaal gaan testen. 


Meestal stellen we ‘dynamisch advertentiemateriaal’ in in de campagne. Zo kunnen we Meta meerdere teksten en visuals geven en gaan zij de campagne automatisch testen en optimaliseren op basis van welke varianten goed presteren. 

Het sollicitatieproces

Aangezien je bijna iedereen kunt bereiken met social media advertenties, zul je daar rekening mee moeten houden met het sollicitatieproces. De meeste mensen zullen namelijk geen cv en motivatiebrief gereed hebben, wanneer ze jouw leuke vacature via social media voorbij zien komen. Daarom raden we het aan om hier ook (nog) niet naar te vragen op het aanmeldformulier, anders zal een groot gedeelte van de potentiële kandidaten afhaken in het proces. 

Wel heb je de mogelijkheid om, naast de contactgegevens, kwalificerende vragen te stellen die men met ja/nee kan beantwoorden bijvoorbeeld. Bij de opvolging van de sollicitanten kun je ook altijd nog naar een cv vragen, voordat je een gesprek plant met de sollicitant.

Hulp nodig met je om social media strategisch in te zetten voor personeelswerving? Boek dan jouw vrijblijvende Matchcall.

Mark
Polstra

De ijzersterke adsmarketeer die iedere marktleider zou moeten willen hebben. De trouwe (SC Cambuur) fan die je ook aan je eigen marketingteam toe wil voegen. Lekker puh, hij is van ons!

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!