In 7 Stappen een Beestachtige Social Media Strategie
In dit stappenplan maak je in 7 stappen een beestachtige social media strategie die je onderscheid van de massa en concrete resultaten oplevert.
Je social strategisch neerzetten zodat ze WEL resultaat opleveren is “quite the task”. Social media levert voor de meeste organisaties ook geen resultaat op. Maar als je een helder plan opgesteld hebt, is content creatie en advertising ineens een heel stuk helderder.
Een social media strategie is een strategische planning van de stappen die nodig zijn om de gestelde doelstellingen op social media te bereiken, en middelen die daarvoor moeten worden ingezet.
Hoewel het op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, hebben veel organisaties en merken dagelijks uitdagingen en moeite met de strategie. Maar er is een handig stappenplan beschikbaar om je te helpen je doelstellingen te bereiken!
Wat zijn de voordelen van social media strategie
Je werkt richting een doel
In stap 2 van het opstellen van je strategie stel je je probleem vast. Hier volgt een doelstelling uit, waarop de rest van je strategie wordt gebouwd. Elke stap in je social media marketing draagt direct bij aan het bereiken van dit doel.
Je moddert niet meer wat aan
Elke stap en keuze wordt gemaakt volgens een stappenplan. Je weet precies waarom je X doet en niet Y. Geen onzekere posts en twijfels over teksten, maar sterke visuals en teksten die je doelgroep aanspreken en je helpen doelen te bereiken.
Integratie met je on- en offline marketing strategie
Een sterke social media strategie is als een huis geïntegreerd in je online en offline marketing strategie. Hoe beter alles samenwerkt, des te beter je boodschap en je resultaten.
Ons social media strategie stappenplan
Stap 1: De nulmeting; waar sta je nu?
Waar staan je socials nu? Wat kunnen we vaststellen? Hoe is de interactie, de consistentie, je teksten, welke kanalen presteren het best en welke niet? Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Door de nulmeting begrijp je waar je nu staat en kun je beoordelen of je vooruitgang boekt. Bij de nulmeting kun je naast de eerder genoemde punten ook kijken naar:
- Merk of product zoals een merkverhaal, merkwaarden en USP’s
- Bestaande marketing en communicatie doelstellingen
- Bestaande doelgroep, klantbehoeften en klant merken
- Huidige en eventuele toekomstige concurrenten
- Marketingkalender
- Huidige prestaties op social media gebied
- Bestaande branded content
Stap 2: De probleemstelling; waar loop je tegen aan?
Haal jij je doelen? Geen doel? Top, eerste probleem gevonden. Het is belangrijk de problemen die je socials hebben duidelijk te definiëren.
Dit is een uitdaging voor veel bedrijven, maar het is wel belangrijk voor het ontwikkelen van effectieve strategie. Je kunt denken aan vragen zoals:
- Waarvoor zetten we social media in?
- Waarom zetten we social media in vergeleken met overige media?
- Wat voegen we toe met onze social media content?
Stap 3: De doelstelling; wat wil je bereiken en binnen welke periode?
De doelen van je strategie zijn van groot belang om de regelmatige productie van content te kunnen evalueren en aanpassen indien nodig. Hierbij komen vragen aan bod zoals:
- Wat zijn je merkdoelstellingen?
- Welke extra omzet moet social media bijdragen?
- Wat is de minimum engagement rate per post?
- Wat zijn de minimale conversie doelstellingen op basis van leads of kliks?
- Binnen welke periode moet je doelstelling worden behaald?
Heb je al 6 doelen op papier? Kap maar, dat is te veel. Hoe minder doelen, hoe scherper je focus. Meerdere doelen kan wel, houd het minimaal. Je kunt ook een onderscheid maken in primaire en secundaire doelen, maar bouw dan wel de rest van je strategie alleen op de primaire doelen.
Stap 4: Doelgroep definitie; hoe goed ken jij je (potentiële) klanten?
Hoe beter jij je doelgroep kent, des te beter zij jou (marketing) begrijpen. Je wilt er dus een duidelijk beeld hebben. Dit scheelt je later tijd en geld. Soms is het duidelijk, maar vaak ook niet, vooral als je doelgroep een erg specifiek is.
Je kunt jezelf o.a. deze vragen stellen om je doelgroep beter te leren kennen:
- Op welke social media kanalen bevindt mijn doelgroep zich?
- Welke informatie is interessant voor mijn doelgroep?
- Welke zoektermen zijn relevant (tagcloud)?
- Welke sites bezoekt mijn doelgroep?
- Welke content leest mijn doelgroep?
- Hoe kunnen we deze content ‘eigen’ maken voor ons merk?
- Welke social influencers zijn relevant voor mijn doelgroep?
Stap 5: Contentstrategie; welke content zet je in, waar en wanneer?
Een sterke contentstrategie is gebouwd op alle voorgaande stappen. Je weet waar je nu staat, wat je problemen zijn, wat je doelstelling is en wie je (ideale) klant is.
Nu ga je vaststellen welke content je inzet en op welke platforms. Er zijn super veel types content. Een paar typen social media content om je opweg te helpen:
- Afbeeldingen
- Afbeeldingen met visuele opmaak
- Short-form content
- Podcasts
- Podcast snippets (korte clips/highlights)
- Carousels
- Berichten/teksten
- Stories die na 24 uur verdwijnen
Je kunt ook al nadenken over het inzetten van advertenties en hoe je dit combineert met je organische posts. Organische posts zijn posts waar je niet voor betaald. Je kunt ze gratis op platforms plaatsen.
Kies je content onderwerpen
Wat ga je communiceren? En hoe draagt dit bij aan elke stap die je tot nu toe hebt gezet?
Het is handig om “buckets” te maken. Zo kun je categorieën en subcategorieën opstellen, goed overzicht houden en beter plannen.
Je contentstrategie helpt je om effectiever te communiceren, een loyale volgers basis op te bouwen en meetbare resultaten te behalen.
Kies je platforms
Je doelgroep is niet op elk platform even actief, maar dat wist jij al, want jij leerde je doelgroep in de vorige stap al goed kennen. Je wil actief zijn waar je doelgroep is.
Niet elk type content is geschikt voor elk platform. Een podcast post je niet op TikTok, maar kan prima op YouTube. En de snippets kun je wel delen op je Facebook, Instagram en TikTok.
Carousel? Deze werken niet geweldig op Facebook en YouTube Shorts. Op Instagram en TikTok kunnen ze wel goed presteren.
Maak een contentkalender/planning
Je wil niet iets posten en dan na 14 dagen radiostilte weer van je laten horen. Je wilt om de dag of zelfs dagelijks posten. Zo blijf je top of mind. Je blijft mensen herinneren aan je aanbod, je USP’s, je highlights, partnerships en ontwikkelingen.
En wanneer je doelgroep dan nodig heeft wat jij biedt, waar denken ze dan aan? Inderdaad, aan jouw organisatie. Want jij bent top of mind en jouw kennen ze het best.
Stap 6: Visuele uitwerking; trek de aandacht van je doelgroep
Visuele uitwerking draagt bij aan de effectiviteit van je social media strategie door de aantrekkelijkheid, merkidentiteit, communicatiekracht, deelbaarheid en storytelling van je content te versterken.
Door consistente visuals ben je online herkenbaar. Dit is een krachtige stap om je boodschap over te brengen, merk associaties op te bouwen en je doelgroep te boeien in een wereld van massa genaamd sociale media.
De consistentie komt voort uit je huisstijl. Je wil altijd dezelfde kleuren gebruiken, dezelfde merkelementen. Dezelfde lettertypes met goede typescale en line-height system. zodat het fijn leest.
Door de typescale zorg je dat koppen en teksten overal consistent schalen. En door de lijnhoogte aan te passen aan het type tekst zoals koppen en paragrafen zorg je voor goed onderscheid en houd je de leesbaarheid tip top.
Stap 7: Meten van KPI’S (Key Performance Indicators)
Tijd voor cijfers. Geen wiskunde, maar simpelweg observeren. Kies je KPI (Key Performance Indicators). Je KPI’s zijn een enkele belangrijke analytische cijfers die aantonen of je strategie positief, neutraal of negatief verloopt.
Snel conclusies trekken? Wacht daar maar even mee. Social media kost tijd. Rome is ook niet in een dag gebouwd. Na 2 tot 3 maanden kun je al meer uit de data halen. Zie je groene cijfers die in lijn zijn met je doelstelling(en)? Top! Lekker bezig.
Blijven resultaten uit? Pas dan niet direct je hele strategie aan. Dat is zonde. Social media kost tijd, en die tijd moet je het dan ook geven. Gaat het niet na verwachting, trek dan niet te snel conclusies maar wacht wat langer.
Het eten van KPI’s is van belang om je social media strategie te laten groeien. het stelt je in staat om doelgericht te werken je inspanningen te optimaliseren, de ROI te bepalen en verantwoording af te leggen. zonder het meten van de KPI’s loop je het risico om op de verkeerde koers te zitten.
Veelgestelde vragen
Wat moet er in een social media strategie?
Een social media strategie bevat meestal een nulmeting, probleemstelling, doelstelling, doelgroep definitie, contentstrategie, visuele uitwerkingen en toelichting op hoe er wordt gemonitord.
Waar bestaat een goede social media planning uit?
In een goede social media planning staat wanneer welke post op welk kanaal komt, hoe laat, wat de doelstelling is van de post en eventueel wie er verantwoordelijk voor is.
Wat zijn goede social media doelstellingen?
Goede social media doelstellingen zijn concreet, meetbaar en bepaald voor over een periode. Je meet ze aan de hand van KPI, key performance indicators. Enkele voorbeelden van doelstellingen: +800 volgers op TikTok in 3 maanden, gemiddeld 20% meer interactie t.o.v. 3 maanden geleden.
Waarom is een social media strategie belangrijk?
Een social media strategie is belangrijk omdat het je helpt richting concrete doelen te werken aan de hand duidelijke structuren en kennis.
Stop met aanmodderen
Aanmodderen met je socials is weggegooide tijd en geld. Zonde. Resultaat behaal je alleen met een doordachte strategie. Dit is meer dan je klant kennen en een contentplanning maken.
Het maken van de strategie vereist expertise, want je wil teleurstelling voorkomen en je doelstellingen verpulveren. Bij De Social Studio hebben we jaren ervaring met social media strategieën, content en alles wat hierbij komt kijken. We hebben gewerkt met namen als Sonnema Berenburg, het Leger des Heils en Overstappen.nl.
Wil je concrete resultaten behalen met een beestachtige social media strategie die je onderscheidt van de massa? Of je social media volledig uitbesteden? Boek dan je vrijblijvende Matchcall. Tot snel.
Een doorgewinterde Fries met een voorliefde voor alles wat met content & strategie te maken heeft. Slaat graag de brug tussen merk, marketing en sales. Oh, en windt er geen doekjes omheen.
Ben jij klaar om marktleider te worden?
De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!