4 Praktische Tips voor Je Recruitment Marketing

Recruiteer toptalent! Ontdek waarom richten op latente werkzoekenden & employer branding je wervingsstrategie drastisch verbeterd. Lees voor expert tips!

1. Focus je op de latente baanzoekers

Focus je met de wervingskanalen niet alleen op de platformen waar men actief op zoek is naar een baan, maar focus je ook op de latente baanzoekers. Latente baanzoekers zijn mensen die minder actief op zoek zijn, maar wel openstaan voor iets anders. Zo’n 40-50% van de arbeidsmarkt valt onder de groep ‘latente baanzoekers’. Door je ook op deze groep van de arbeidsmarkt te focussen, vis je niet in dezelfde vijver als je concurrenten. 

2. Houd het sollicitatieproces laagdrempelig

Houd het voor de sollicitanten laagdrempelig om hun interesse te laten tonen door nog niet direct naar een cv en motivatiebrief te vragen.Vooral de latente baanzoekers zullen deze niet gereed hebben als ze jouw leuke vacature tegenkomen. Vraag je hier dan wel naar, dan raak je een groot gedeelte van de potentiële kandidaten kwijt. 

3. Een sterk werkgeversmerk is de fundering van de werving

Wij zijn van mening dat een bedrijf eerst haar employer branding (werkgeversmerk) op orde moet hebben, voordat men de focus gaat leggen op het z.s.m. willen vervullen van vacatures.  Zijn jouw huidige medewerkers wel tevreden? Zijn de arbeidsvoorwaarden en de werksfeer goed?  Indien dit niet op orde is, kun je je daar beter op gaan focussen. Want dat is dan waarschijnlijk ook de reden waarom die ene medewerker vertrokken is en je nu een vacature hebt.  Is dit wel op orde? Dan kun je dit goed gebruiken in je vacatures (een werknemerservaring bijv.) en zul je vacatures sneller vervuld krijgen. 

4. De opvolging van de kandidaten is net zo belangrijk als de werving ervan!

 Je kunt leuk investeren in wervingscampagnes om nieuwe sollicitanten te krijgen, maar als ze vervolgens niet goed worden opgevolgd, is dat zonde van je budget.  Een aantal van onze members had hun vacatures voor de helft van het advertentiebudget kunnen vervullen, als ze de sollicitanten beter en sneller hadden opgevolgd. (En ja, hier hebben we ze wel over geadviseerd 😉)

VACATURES VERKOPEN ZICHZELF NIET: WIJ WEL
Geen gedoe, gewoon de beste mensen voor je vacature trekken. Wij maken jouw vacature zo aantrekkelijk dat topkandidaten niet anders kunnen dan solliciteren. Direct, duidelijk en doeltreffend.Hulp nodig bij het vervullen van vacatures? Of wil je graag vrijblijvend, persoonlijk advies over hoe je recruitment marketing kunt inzetten voor jouw bedrijf? Boek dan via de onderstaande knop een strategiegesprek!

Mark
Polstra

De ijzersterke adsmarketeer die iedere marktleider zou moeten willen hebben. De trouwe (SC Cambuur) fan die je ook aan je eigen marketingteam toe wil voegen. Lekker puh, hij is van ons!

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!