< Naar kennisbank

TikTok Shop Komt Naar Nederland in 2025: Dit Moet Je Weten

Binnenkort komt TikTok met TikTok Shop naar Nederland! Wil je alvast weten wat dat is en hoe je je hierop kunt voorbereiden? We leggen we het voor je uit.

Volgens Bloomberg komt de TikTok Shop functie in 2025 naar Nederland. In Amerika, Engeland en China is het razend populair en dé nieuwe manier om je producten te verkopen.

Wat is TikTok Shop?

TikTok Shop is een nieuwe functie binnen TikTok die wordt gebruikt door bedrijven en creators om hun producten te verkopen via het platform. Dit gebeurt meestal via de video’s die je op je For You Page voorbij ziet komen, zowel organisch als met ads. 

In China worden producten ook veel verkocht via livestreams op TikTok. In deze livestreams worden producten direct aangeprezen aan een groot publiek en kunnen die het product gelijk in de app kopen, easy!

Nog niet in Nederland, maar dat duurt niet lang meer

Volgens Bloomberg komt TikTok Shop in 2025 naar Nederland. Het is in 2022 gelanceerd in onder andere het VK, Amerika en China. Het eerste Europese land dat deze nieuwe functie mocht uitproberen was Italië. In alle landen waar TikTok Shop actief is is het een enorm succes. 

De vraag is dus niet of, maar wanneer TikTok Shop in Nederland wordt gelanceerd. En aangezien het eerste land op het Europese vasteland er al gebruik van maakt, zal dit waarschijnlijk niet lang meer duren.

Waarom is TikTok Shop zo populair en praat iedereen erover 

In de relatief korte tijd dat het bestaat, is het een serieuze concurrent geworden voor online retailers. Je hoeft de app namelijk niet meer uit om een product wat je tegenkomt te kopen, het kan allemaal in één app. 

In China maakt dat TikTok tegenwoordig het populairste platform wat betreft aankopen via social media. In februari 2024 was TikTok Shop verantwoordelijk voor 68%(!) van alle social media aankopen! Je kan dus wel stellen dat er een blijvertje aankomt.

Weet je niet hoe je je marketingstrategie meeneemt in de populariteit van TikTok? Dan hebben we ook nog 11 tips voor een succesvolle TikTok marketingstrategie.

Waarom jij straks ook je producten moet verkopen via TikTok Shop

Met TikTok Shop integreer je je producten in de TikTok omgeving van jouw bedrijf en van je kijkers en dus potentiële klanten. Het wordt dus echt een all-in-one platform. 

Naast het showcasen van je producten in je content, krijg je ook een aparte shop waarin je je producten kan uploaden. Hier kunnen klanten je producten direct kopen en betalen. Je hoeft de app dus niet uit, hoe handig!

Doelgroepen

TikTok spreekt voornamelijk een jonge doelgroep aan. Deze doelgroep is enorm actief en (veel te) loyaal aan het platform. Met TikTok Shop krijg je ook toegang tot deze jonge doelgroep en is dit een perfecte manier om jouw producten met hen in contact te brengen.

TikTok kan ook handig zijn voor het aantrekken van nieuw personeel. Er zijn meerdere manieren hoe je social media kunt inzetten om personeel te werven.

Hoe wordt jouw TikTok Shop een succes?

Pakkende content met je producten

Zorg ervoor dat je producten zichtbaar zijn in je video’s. Maak hier wel wat leuks om heen. De gemiddelde TikTok kijker heeft een spanningsboog van ongeveer 3 seconden. De hook is dus erg belangrijk.

Binnen deze 3 seconden moet je kijker aangetrokken worden om de video langer te bekijken. De content die je rondom je product maakt moet dus entertainend en opvallend zijn.

Het opzetten van een doordachte strategie is cruciaal. Zorg ervoor dat je ook onze tips bekijkt over het creëren van een sterke social media strategie in 7 stappen.

Authentieke user generated content

Het maken van authentieke content is al van enorm belang bij het maken van ‘normale’ TikToks, maar is misschien nog wel belangrijker bij je content voor TikTok Shop. Je wilt dat je product aansluit bij een bepaalde doelgroep.

Dan moet je ook content maken waar deze doelgroep naar kijkt. Dit leidt uiteindelijk tot een product waar kijkers een positief gevoel bij hebben en het daardoor sneller zullen kopen en aanraden aan anderen.

TikTok Shopping Ads

Klaar om op te schalen? Als je eenmaal weet wat werkt en wat niet zijn Ads een hele goede manier om je content (en dus je product) direct bij je doelgroep te krijgen. Let ook hierbij goed op de content die je maakt, want als je content niet aantrekkelijk genoeg is, wordt de ad zo door geswiped. Zonde van je budget.

Waar moet je rekening mee houden?

Shopping fee van ongeveer 5%

Aangezien je je product verkoopt via TikTok, betaalt je per bestelling een kleine fee. In Engeland is dit ongeveer 5% van het aankoopbedrag, inclusief btw. Hoeveel dit in Nederland wordt weten we nog niet, maar we gaan ervan uit dat het rond ditzelfde percentage gaat liggen.

Logistiek doe je zelf

TikTok Shop is alleen voor de verkoop van je producten. Het logistieke plaatje, zoals de voorraden en het versturen van de producten, blijf je zelf verantwoordelijk over. Je zou dit eventueel ook kunnen uitbesteden. Kost natuurlijk wel wat, maar scheelt een hele hoop werk.

Leuk en aardig al die informatie, maar kan ik er nu al wat mee?

Zeker! We weten nog niet wanneer in 2025 TikTok Shop naar Nederland komt, maar dit zal niet superlang meer duren. Je kan je hier dus alvast op voorbereiden. Denk alvast na over welke producten je in je TikTok Shop wilt laten zien, hoe je deze naar voren wilt laten komen, hoe je je doelgroep wilt bereiken, wat voor content passend is bij die doelgroep en je merk etc. etc.

Klinkt dit als een hoop gedoe? Of geen idee hoe je het moet aanvliegen? Geen zorgen, we got your back. Boek een vrijblijvende Matchcall. Hierin kijken we naar je doelstellingen en hoe we samen deze samen kunnen crushen. Van strategie tot knallende campagnes.

Patrick
van der Mark

De nuchtere webmarketeer die letterlijk geen problemen, maar alleen oplossingen ziet. Kan soms zijn klompen breken over technische hick-ups, maar blijft altijd (onvoorstelbaar) positief.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!