< Naar kennisbank

Wat is Google Panda? Een Must Know voor elke Marketeer

Elke marketeer die zich bezighoudt met websites moet weten wat Google Panda is. Het kan namelijk gigantische gevolgen hebben voor je SEO-prestaties.

Wat is Google Panda?

Google Panda is een algoritmische update die in februari 2011 door Google is gelanceerd om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren. Deze update kijkt vooral naar de kwaliteit van websites en verlaagt de ranking van sites met lage kwaliteit content. Dag, dag, spammy websites.

Panda checkt verschillende dingen, zoals dubbele content, dunne content en of er te veel advertenties zijn. Als je website niet aan de eisen voldoet, krijg je een tik op de vingers. Oftewel, je krijgt een penalty, wat inhoudt dat je lager in de zoekresultaten komt te staan.

Waarom kwam deze update?

Google kwam met de Panda-update om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Voor de lancering stonden veel websites met slechte content hoog in de zoekresultaten, wat voor gebruikers behoorlijk frustrerend was.

Google wilde deze trend ombuigen door betere websites te belonen en minderwaardige sites minder zichtbaar te maken. Panda was dus een belangrijke stap om de relevantie en betrouwbaarheid van zoekresultaten te verhogen.

Wat triggert een Panda penalty?

Gedupliceerde content

Google Panda straft websites met veel gedupliceerde content. Dit gaat om zowel interne duplicatie (inhoud die op meerdere pagina’s van dezelfde site staat) als externe duplicatie (inhoud die op andere sites te vinden is). Google beschouwt gedupliceerde content als een gebrek aan originaliteit en waarde, wat leidt tot lagere ranking(s).

Lage kwaliteit content

Lage kwaliteit content is ook een reden voor een Panda penalty. Dit kan content zijn die slecht geschreven, niet goed onderzocht of niet relevant is voor wat gebruikers zoeken. Google wil gebruikers waardevolle en informatieve info geven waar ze daadwerkelijk iets aan hebben. Dus lage kwaliteit content krijgt een straf.

Dunne content (te weinig content)

Webpagina's met weinig content krijgen ook een tik van Panda. Dat betekent dat pagina's met maar een paar zinnen of algemene informatie scoren ook niet zo goed. Google houdt echt van diepgaande en uitgebreide content die gebruikers daadwerkelijk helpt.

Niet genoeg E-E-A-T

E-E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness (Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Websites die niet voldoende autoriteit en expertise tonen in hun vakgebied of geen betrouwbare bronnen gebruiken, lopen het risico op een Panda penalty. Het is belangrijk om content te hebben die goed onderbouwd is en afkomstig is van betrouwbare bronnen.

Lage kwaliteit UGC (User-Generated Content)

User-Generated Content (UGC) op je website, zoals reviews en reacties, kunnen echt waardevol zijn, maar als het van lage kwaliteit is, kan het zelfs slecht zijn voor je site. Slecht geschreven of spammy UGC kan slechte invloed hebben op je rankings.

Te veel advertenties 

Websites die te veel advertenties plaatsen en daardoor een slechte gebruikerservaring hebben, lopen het risico op een Panda penalty. Google wil niet dat gebruikers gebombardeerd worden met advertenties. Naast dat het strontvervelend is heeft het ook veel invloed op de gebruiksvriendelijkheid van de site. Ja en dat is erg belangrijk voor SEO.

Affiliate links omgeven door lage kwaliteit content 

Je kent misschien wel die marketing guru's die tonnen geld verdienen met affiliate marketing. Spoiler: meestal is dit door de YouTube video's die je kijkt i.p.v. hun affiliate marketing site(s). Panda heeft het namelijk niet zo goed voor met dit type sites.

Websites die vooral bestaan uit affiliate links en daarbij ook nog eens content van lage kwaliteit hebben, worden gestraft door Panda. Google wil voorkomen dat gebruikers misleid worden door sites die alleen maar gericht zijn op het maken van geld via affiliate marketing zonder echt waardevolle inhoud te geven.

De mythes van Panda

Het is een algoritmische straf

Een veel voorkomende mythe is dat Google Panda een soort straf is. Zo wordt het namelijk ervaren. Maar eigenlijk is het gewoon een filter dat websites met lage kwaliteit content zoekt en hun ranking(s) een stootje naar beneden geeft. Het is geen handmatige straf, maar een geautomatiseerd algoritme dat de kwaliteit van websites beoordeelt.

Het gaat alleen om gedupliceerde content

Hoewel gedupliceerde content zeker een belangrijke factor is, kijkt Panda naar veel meer kwaliteitsproblemen. Lage kwaliteit, dunne content en te veel advertenties zijn allemaal dingen waar Panda op let. Dus, het is belangrijk om alle aspecten van je website te verbeteren en niet alleen de gedupliceerde content. Of anders gezegd, zet hoge kwaliteit als prioriteit.

Eenmalige aanpassingen zijn genoeg voor direct herstel

Was het maar zo makkelijk. Helaas is herstel van Panda geen quick fix. Voor het herstellen van een Panda-penalty is continue optimaliseren nodig om de kwaliteit van je content te verbeteren en je website te optimaliseren. Daarnaast kan het even duren voordat Google de veranderingen opmerkt en je ranking verbetert.

Panda straft alleen grote websites

Een andere mythe is dat Panda alleen grote websites bestraft. Feit is gewoon dat elke website, groot of klein, een penalty kan krijgen als ie niet voldoet aan de kwaliteitsnormen. Het is dus echt belangrijk voor websites van elke grootte om zich aan de richtlijnen te houden.

Panda straft je volledige website

Panda richt zich vaak op specifieke pagina's van een website, niet de hele site. Als specifieke pagina's laagwaardige content hebben, kunnen ze een penalty krijgen, terwijl andere, kwalitatief goede pagina's nergens last van hebben. Het is wel belangrijk om je hele site even onder de loep te nemen en te optimaliseren om risico's te verkleinen .Check desnoods ons artikel over de 10 snelle checks om de SEO van je website te verbeteren.

Panda richt zich alleen op de teksten

Hoewel teksten een belangrijke rol spelen bij de beoordeling van Panda, kijkt het algoritme ook naar andere dingen op je website, zoals de gebruikerservaring, de structuur van je site en de aanwezigheid van advertenties. Het is dus belangrijk om een breder perspectief te hebben bij het optimaliseren van je site.

Panda is een eenmalige update

Dat was chill geweest. Een politie die eenmalig een bekeuring geeft voor te harden rijden en daarna is het opeens wel prima. Panda is geen eenmalige update; het is een doorlopende serie updates en algoritmische veranderingen. Google blijft Panda regelmatig bijwerken en verbeteren, zodat het algoritme goed blijft werken in het opsporen van lage kwaliteit content.

Hoe weet je dat je een Panda penalty hebt?

Je ziet een daling in verkeer

Een van de eerste signalen van een Panda-penalty is een grote daling in het verkeer naar je website. Als je ziet dat je organische verkeer ineens afneemt, kan dat een teken zijn van een Panda-penalty. Het is slim om je verkeersdata regelmatig te checken en op veranderingen te letten. Let wel op, dit is niet de enige factor.

Je posities dalen

Een andere indicator van een Panda penalty is een daling in je zoekmachine posities. Als je merkt dat je website minder goed scoort voor belangrijke zoekwoorden, kan dit een teken zijn dat Panda je een site een tik heeft gegeven. Gebruik tools zoals Google Search Console, Ahrefs of Ubersuggest om je posities bij te houden en veranderingen te checken.

Het aantal geïndexeerde pagina's daalt

Een daling in het aantal geïndexeerde pagina's kan ook wijzen op een Panda penalty. Nou verandert het aantal geïndexeerde pagina's meestal constant, dus ook hier gaat het om een trend. 

Als Google besluit dat sommige pagina's van lage kwaliteit zijn, kan het ze de-indexeren. Controleer je geïndexeerde pagina's en houd eventuele veranderingen bij in Google Search Console.

Hoe herstel je van een Panda penalty?

Verbeter de kwaliteit van je content

De eerste stap om weer op de rails te komen na een Panda-penalty is het verbeteren van de kwaliteit van je content. Zorg ervoor dat je teksten goed geschreven, goed onderzocht en relevant zijn voor je doelgroep. Vermijd dunne en duplicate content en richt je op het bieden van waardevolle info.

Verbeter de gebruikerservaring

Een goede gebruikerservaring is superbelangrijk om een Panda-penalty te herstellen. Zorg ervoor dat je website snel laadt, makkelijk te navigeren is en dat advertenties de gebruiksvriendelijkheid niet in de weg zitten. Een goede gebruikerservaring kan je echt helpen om je ranking te verbeteren!

Houd je verkeer, posities en aantal geïndexeerde pagina's in de gaten

Het is belangrijk om je website regelmatig te monitoren en te analyseren om ervoor te zorgen dat je inspanningen vruchten afwerpen. Gebruik tools zoals Google Analytics en Google Search Console om je verkeer en geïndexeerde pagina's bij te houden. Voor posities is Ahrefs of Ubersuggest een betere keuze dan Google Search Console.

Hoelang duurt het herstel?

De herstelperiode van een Panda-penalty kan variëren. Dit hangt ervan af hoe ernstig de problemen zijn en hoeveel moeite je steekt in het oplossen ervan. Het kan een paar weken tot een paar maanden duren voordat je veranderingen in je ranking en verkeer opmerkt. Heb geduld en de je website verbeteren.

Verwijder niet direct slechte of dunne content

In 2017 zei Gary Illyes van Google op Twitter: “We don’t recommend removing content in general for Panda, rather add more HighQ stuff.”

John Mueller, ook een medewerker van Google, zei in deze YouTube video het volgende:

“Over het algemeen moet de kwaliteit van de site echt beter worden, zodat we het vertrouwen in de content kunnen terugwinnen. We zien soms veel dunne inhoud op zo'n site, misschien komt het van andere bronnen, of is er gebruikersinhoud waarbij mensen artikelen indienen die niet zo goed zijn. Dat zijn allemaal dingen om naar te kijken en te bedenken wat je kunt doen. Als je die artikelen wilt behouden, kun je overwegen om ze uit de zoekresultaten te houden met een noindex-tag.”

Veelgestelde vragen over Panda

Is Google Panda nog steeds een ding?

Zeker, Google Panda is nog steeds relevant en actief! Het algoritme heeft zich door de jaren heen echt ontwikkeld en is nu onderdeel van het kernalgoritme van Google en is dus nog steeds belangrijke in hoe de kwaliteit van websites wordt beoordeeld.

Wat is het verschil met de Google Penguin update?

Google Panda richt zich op de kwaliteit van de content van een website, terwijl Google Penguin zich richt op linkbuilding en backlinkprofielen. Beide updates zijn bedoeld om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren, maar ze richten zich op verschillende aspecten van SEO.

Is het aantal woorden een factor bij Panda?

Hoewel het aantal woorden op een pagina niet allesbepalend is, kan dunne content (pagina's met echt weinig content) je ranking wel negatief beïnvloeden. Het is belangrijk om interessante en uitgebreide content te bieden die waardevol is voor gebruikers.

Hoe voorkom ik een Panda penalty?

Om een Panda-penalty te voorkomen, moet je website voldoen aan de kwaliteitsnormen van Google. Dit houdt in dat je goed geschreven, goed onderzochte en relevante content moet hebben, gedupliceerde en dunne content vermijdt, en de gebruikerservaring optimaliseert.

Hoe actief is Google Panda?

Google Panda is een doorlopend algoritme en is onderdeel van het kernalgoritme van Google. Dit betekent dat het constant actief is en websites beoordeelt op basis van hun kwaliteit. Het is belangrijk om je website regelmatig te optimaliseren en bij te werken om te voldoen aan de normen van Panda.

Conclusie

Google Panda is pittig belangrijk voor je SEO- en contentmarketing. Als je snapt wat Panda is, waarom het is geïntroduceerd en hoe je een Panda-penalty kunt voorkomen of herstellen, kun je de kwaliteit van je website verbeteren en je positie in de zoekresultaten verhogen.

Is jouw website of SEO-strategie wel Panda-proof? Bij De Social Studio worden SEO-strategieën altijd uitgewerkt met deze algoritmes in het achterhoofd. Wil je betere posities dan je concurrent? Boek dan een gratis en vrijblijvende Matchcall.

Patrick
van der Mark

De nuchtere webmarketeer die letterlijk geen problemen, maar alleen oplossingen ziet. Kan soms zijn klompen breken over technische hick-ups, maar blijft altijd (onvoorstelbaar) positief.

Ben jij klaar om marktleider te worden?

De hin mei de gouden aaien moat ek fuorre wurde (de kip met de gouden eieren moet ook gevoerd worden). Jij kunt nog zo briljant zijn; marktleiderschap is andere koek, vooral online. Van mening dat ook niks te gek is, er geen regels zijn en je die markt van je flink op wilt schudden. Gean d’r foar!